Nowym samolotem transportowym An-132 pochwalił się na Facebooku prezydent Petro Poroszenko. Ukraina będzie go produkować wspólnie z Arabią Saudyjską.
Prototyp ma wznieść się w powietrze w drugim kwartale 2016 roku. Maszyna powstaje we współpracy ukraińskiego koncernu Antonow i saudyjskiej firmy King Abdulaziz City for Science and Technology (KACST).
Będący głęboką modernizacją popularnego An-32, nowy model ma być pierwszą maszyną powstającą w kooperacji z zachodnimi firmami i charakteryzować się dwukrotnie większym zasięgiem, lepszą ładownością oraz krótkim startem i lądowaniem z nieutwardzonych lotnisk.
Zgodnie z zawartą umową maszyna będzie produkowana w saudyjskich zakładach KACST, jednak prototyp ma zostać opracowany i wyprodukowany przez zakłady Antonow. Ukraiński producent wybrał komponenty pochodzące od producentów zachodnich: do napedu mają posłużyć silniki Pratt&Whitney Canada PW150 z sześciołopatowymi śmigłami R408 firmy Dowty Propellers Company, cyfrową awionikę dostarczy koncern Honeywell, a system podtrzymywania życia – Liebherr.
Prototyp ma zostać oblatany w drugim kwartale 2016 roku, natomiast produkcja powinna ruszyć za dwa lata.
Jednak An-132 to nie wszystko. W liście intencyjnym, podpisanym w grudniu ub. roku przez koncern Antonow z saudyjską firmą Taqnia Aeronautics, mowa jest o produkcji 30 maszyn An-178 na potrzeby saudyjskich sił powietrznych (Royal Saudi Air Force RSAF), oraz udzieleniu licencji produkcyjnej lub montażowej na rynki lokalne.
Jest to już kolejna inicjatywa przemysłowa związana z inwestycjami saudyjskich firm we współpracę z koncernem Antonowa i promocją jego samolotów na rynkach bliskowschodnich. Taqnia Aeronautics zajmuje się już promocją specjalistycznych wariantów (morskich, ratowniczych czy VIP) samolotu An-148, oraz posiada udziały w programie An-132, realizowanym wspólnie przez King Abdulaziz City for Science and Technology (KACST) i Antonowa. Celem tych działań jest rozszerzenie rynków zbytu dla samolotów Antonowa i uaktywnienie saudyjskiego przemysłu w nowoczesnych dziedzinach technologii nie powiązanych z przetwarzaniem paliw kopalnych.
Kresy24.pl
3 komentarzy
Ares
29 lutego 2016 o 19:11Maszyna wzniesie się w powietrze jak ją podczepią pod ruski samolot –
taka to bolszaja ukrainskaja tiechnologia – buhahaha !
observer48
1 marca 2016 o 12:09Jest to cios prosto w serce kacapii.
Karol
2 marca 2016 o 09:29Zatem to prawie smiertelny cios w serce Rosji ze Ukraincy poskladaja w Arabii Sadyjskiej max.12 samolotow AN132 na komponentach zachodnich. http://airheadsfly.com/2015/05/09/saudia-arabia-will-build-its-own-an-132-aircraft/
Szczegolnie zaciekawila mnie informacja ze samolot może ladowac i startowac z nieutwardzonych lotnisk.Cytat: Będący głęboką modernizacją popularnego An-32, nowy model ma być pierwszą maszyną powstającą w kooperacji z zachodnimi firmami i charakteryzować się dwukrotnie większym zasięgiem, lepszą ładownością oraz krótkim startem i lądowaniem z nieutwardzonych lotnisk.
Kiedy Saudi ksiazentom skonczyla się kasa z ropy ,chca się przezucic na przemyt narkotykow.Zatem musi być wiekszy zasieg z ladowaniem i startem na polu.
http://www.nydailynews.com/news/world/saudi-prince-detained-beirut-alleged-drug-smuggling-article-1.2411925
Cytat: A Saudi prince was arrested just last month in Los Angeles for an alleged sex crime. However, prosecutors declined to press for felony charges against Majed Abdulaziz Al-Saud. Zatem szmuglujacy Saudowie sa pod ochrona USA tj CIA.
Ladujacy w Bejrucie po prostu nie miał ponad 5 tys zasiegu i musial zatankowac.Huston ,mamy problem.Rozwiazaniem będą ukrainskie AN132.