Yandex udostępni klucze szyfrujące FSB?
Dyrektor zarządzający rosyjskiego koncernu internetowego Yandex Tigran Chudawierdian potwierdził informację o gotowości firmy do przekazania kluczy szyfrujących rosyjskiej FSB. Dzięki nim będzie można odszyfrować dane użytkowników Yandex.Mail i Yandex.Disk.
„Sytuacja jest bardzo prosta: istnieje prawo Jarowej, i wszyscy muszą je przestrzegać. Nasze zadanie, to sprawienie, aby przestrzeganie prawa nie stało w sprzeczności z prywatnością danych użytkownika” – powiedział Chudawierdian.
Portal RBC podał 4 czerwca, że FSB wystąpiła do Yandexu o przekazanie kluczy szyfrujących do serwisu e-mailowego Yandex. Mail oraz serwisu wymiany plików Yandex.Disk. Według portalu pismo z żądaniem zostało wysłane do firmy kilka miesięcy temu, ale Yandex zlekceważył wezwanie, mimo że miał na to termin 10 dni.
Zgodnie z ustawą przyjętą w czerwcu 2016 roku, FSB może zażądać od każdego zarejestrowanego prowajdera „informacji nieodzownej do rozszyfrowania przysyłanych, przekazywanych, otrzymywanych i opracowywanych wiadomości elektronicznych użytkowników sieci internetowej”.
Po publikacji RBC Yandex wydał oficjalne oświadczenie w tej sprawie. Stwierdził w nim, że FSB stawia podobne wymagania wobec wszystkich zarejestrowanych usługodawców, ale zbyt szeroko interpretuje zapisy ustawy. Jednocześnie firma zauważyła, że prawo dotyczące udostępniania kluczy do deszyfrowania nie obejmuje wymogu „przekazywania kluczy, które są niezbędne do rozszyfrowywania całej transferowanej treści”.
Portal przypomniał, że wcześniej z powodu odmowy podania kluczy decyzją sądu zablokowano w Rosji komunikator Telegram.
Yandex (ros. Яндекс) jest odpowiednikiem Google, któremu udało się utrzymać dominację wśród wyszukiwarek internetowych na rynku rosyjskim. Yandex w rosyjskim internecie to ponad 70%. Jest to jeden z niewielu krajów, gdzie Google nie prowadzi w rankingu wyszukiwarek internetowych. Yandex dość sprawnie radzi sobie również na Ukrainie, Białorusi i w Kazachstanie, ale już bez takiej przewagi nad Google.
Teraz w planach rozwoju firmy znalazła się ekspansja na rynki innych krajów, wśród których wymieniana jest Polska.Na celowniku Yandexu znalazły się również takie kraje, jak Egipt, Indonezja czy Wietnam, czyli obszary, na których internet nie jest jeszcze tak powszechny i łatwo dostępny.
oprac.ba performancemedia.pl/ belaruspartisan.by/rbc.ru
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!