Czołgi wykorzystywane przez armię ukraińską coraz częściej napędzane są paliwem wyprodukowanym z ropy naftowej pochodzącej z Rosji. Wynika to z faktu, że Ukraina coraz więcej paliwa dieslowego importuje z Węgier i Turcji, które w swoich rafineriach wykorzystują rosyjską ropę.
Według gazety Handelsblatt ukraińskie służby celne odnotowały wyraźny wzrost importu. Węgierska grupa naftowa MOL podwoiła swoją sprzedaż na Ukrainę w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.
Ponieważ MOL otrzymuje większość rosyjskiej ropy, ukraińska armia jest teraz zaopatrywana głównie w nią. Jednocześnie firmy, które nie zaopatrują się w ropę z Rosji, tracą udziały w rynku ukraińskim, ponieważ MOL ma przewagę konkurencyjną nad innymi europejskimi koncernami naftowymi. Faktem jest, że węgierski koncern ma specjalne zezwolenie Unii Europejskiej na dalsze zaopatrywanie swoich rafinerii w rosyjską ropę.
„Dostawy paliw odbywają się głównie koleją przez Polskę. Paliwo trafia na Ukrainę również rurociągami ze Słowacji i Węgier. Paliwo dieslowe jest najpierw przeładowywane w Rumunii, a następnie transportowane koleją na Ukrainę” – wyjaśnił Michał Paszkowski, analityk Instytutu Europy Środkowej w Lublinie.
W grudniu ub. r. Unia Europejska zaprzestała importu rosyjskiej ropy. W lutym 2023 roku podobne zakazy wprowadzono dla rosyjskich produktów naftowych. Indie i Chiny nie przyłączyły się do uzgodnień państw wspierających Ukrainę o ustaleniu ceny maksymalnej za rosyjską ropę naftową.
Głównymi odbiorcami rosyjskich produktów naftowych pozostają Turcja, Indie i Chiny.
W marcu br. Rosnieft zawarł porozumienie z Indian Oil Company w sprawie znaczącego zwiększenia dostaw ropy do Indii.
W ciągu roku od rosyjskiej inwazji na Ukrainę Indie dziesięciokrotnie zwiększyły import rosyjskiej ropy.
Wcześniej rosyjska ropa stanowiła zaledwie 2% rocznego importu ropy naftowej do Indii. W maju 2023 r. import wyniósł prawie 20%.
W maju 2023 r. Minister spraw zagranicznych Unii Europejskiej Josep Borrell powiedział, że UE powinna podjąć zdecydowane działania przeciwko odsprzedaży przez Indie rosyjskiej ropy do Europy jako rafinowanego paliwa. Borrell powiedział, że jeśli olej paliwo dieslowe lub benzyna przybywają do Europy z Indii i są produkowane z rosyjskiej ropy, to z pewnością jest to obejście sankcji.
Opr. TB, www.handelsblatt.com
1 komentarz
Jagoda
25 lipca 2023 o 17:14A czołgi hitlerSSynów na co jeżdżą na prónd ?