Wprowadzony 1 sierpnia br. system poboru opłat za drogi o podwyższonym standardzie – BelToll, zamiast ułatwiać kierowcom podróżowanie, sprawia im nie lada kłopoty. Zdezorientowani podróżni z zagranicy oraz kierowcy z Białorusi skarżą się na źle działający system, a milicja drogowa głucha na ich tłumaczenia wlepia surowe kary.
Korzystanie z systemu BelToll polega na wykupieniu specjalnego elektronicznego urządzenia pokładowego i umieszczeniu go na przedniej szybie auta. Urządzenia można nabyć pod zastaw w każdym mieście obwodowym, w przygranicznych punktach obsługi, na przejściach granicznych, na stacjach paliw wzdłuż płatnych tras. Zanim kierowca wyruszy w trasę, jest zobowiązany do wniesienia odpowiedniej przedpłaty w rublach białoruskich, która zostanie zapisana w pamięci elektronicznego urządzenia.
Poruszając się drogami objętymi systemem, opłata będzie automatycznie pobierana z urządzenia, a kierowca teoretycznie powinien zostać powiadomiony przez urządzenie, które ma wydawać charakterystyczny sygnał.
W praktyce, kierowcy muszą „na wyczucie” pilnować, aby na koncie cały czas były pieniądze na jazdę po drogach, bo urządzenia nie zawsze powiadamiają ich o pobranej opłacie. Ci, którzy często podróżują po Białorusi twierdzą, że otrzymują z dużym opóźnieniem informacje o nałożonych karach. Często nie wiedzą dlaczego zostali ukarani. Niektórzy kierowcy dowiedzieli się, że mają do zapłacenia po … kilkanaście tysięcy euro kar.
Na płatnych odcinkach dróg nieprzerwanie krążą milicyjne patrole wyposażone w swoje urządzenia elektroniczne, które pozwalają bez zatrzymywania sprawdzić, czy na przykład zagraniczny kierowca jedzie z włączonym urządzeniem do opłaty za drogi. W przypadku wykrycia naruszeń kary są bardzo wysokie.
Portal polskich przewoźników drogowych napisał pod datą 30 września 2013;
„Po doładowaniu karty pre-paid systemu BelToll, ustawienia zmieniają się (powracają) na dwie osie. Nie wszyscy kierowcy to zauważają… Do ZMPD dochodzi ostatnio sporo skarg na to, że nasi przewoźnicy płacą kary, choć mieli uzupełnione swoje konto w systemie BelToll. Jedną z przyczyn jest niewłaściwie ustawiona ilość osi pojazdu w „ustawieniach” na urządzeniu do poboru opłat. Zwracamy uwagę wszystkim użytkownikom urządzeń pokładowych BelToll, że po doładowaniu konta, zmieniają one swoje ustawienia na fabryczne, to znaczy na „dwie osie”.
Kierowcy nie zwracają na to uwagi, a później podczas kontroli okazuje się, że urządzenie pokładowe pokazuje mniejszą liczbę osi niż ma pojazd. Kontrolerzy są w takich przypadkach bezwzględni i nakładają przewidziane w przepisach kary. Dlatego zwracamy uwagę na ten problem i przypominamy, aby po każdorazowym doładowaniu swojego konta w systemie BelToll uaktualnić wszystkie ustawienia, zgodnie z faktycznym stanem pojazdu”.
Lista płatnych dróg na Białorusi
Cała autostradą M1 Brześć – Mińsk – granica Rosji.
Opłaty również będą pobierane na odcinkach między:
– 15. a 42. km trasy M2 (Mińsk – Lotnisko narodowe „Mińsk”);
– 9. a 41. km trasy M3 (Mińsk – Witebsk);
– 16. a 74. km trasy M4 (Mińsk – Mohylew);
– 21. a 65. km trasy M5/E271 (Mińsk – Homel);
– 12. a 57. km trasy M6/E28 (Mińsk – Grodno – granica Polski /Bruzgi/).
Na stronie internetowej beltoll.by można znaleźć szczegółowe informacje – również po polsku- dotyczące korzystania z systemu poboru opłat, uruchomiona została również infolinia:+375172798798
Kresy24.pl/polskieradio.pl/zmpd.pl
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!