Australia wycofała z użytku i zniszczyła śmigłowce MRH90 „Taipan”, o których przekazanie starała się Ukraina. Pochodzące z nich wyposażenie jest sprzedawane jako części zamienne. Pisze o tym portal „Defense Express”.
MRH90 „Taipan” to australijska wersja francusko-niemieckiego śmigłowca NHI NH90, opracowanego przez Airbus Helicopters SAS (wcześniej znanego jako Eurocopter). Już w styczniu pojawiła się informacja, że rozpoczęło się ich niszczenie, a Airbus Group, spółka-matka Eurocoptera, rzekomo chciała kupić wymontowane z nich najważniejsze podzespoły.
Wszystko to wydarzyło się na tle publicznych oświadczeń ukraińskich urzędników, że Ukraina chciałaby otrzymać te śmigłowce, ponieważ Australia już ich nie potrzebuje.
„Ale jednocześnie otwarte dla wszystkich pozostawało pytanie, kiedy Australia faktycznie rozpoczęła negocjacje z Airbusem w sprawie ewentualnego zakupu komponentów od MRH90 „Taipan” i czy to był faktyczny powód odmowy przekazania tych śmigłowcom naszemu krajowi kraju” – dodaje „Defense Express”.
Wiadomo, że do Europy zaczęty już docierać kluczowe podzespoły wycofanych z użycia australijskich śmigłowców. Rzecznik Airbus Helicopters SAS, Axel Alocchio, przyznał, że części usunięte z australijskich śmigłowców są już „wykorzystywane w szerokim programie wsparcia” dla NH90 i były sprzedawane po obniżonej cenie. W ten sposób udało się rozwiązać problem niedoborów podzespołów do NH90.
„Ten format wsparcia technicznego jest szczególnie wyraźny na tle poprzednich oświadczeń, że NH90 uznawano za problematyczny, ale obecnie istnieją potencjalne zamówienia na maksymalnie 100 tych śmigłowców, które mogłyby zostać sfinalizowane w ciągu 18 miesięcy, w szczególności ze względu na zamówienia od krajów Bliskiego Wschodu” – dodają analitycy.
Przypomnijmy, pod koniec ubiegłego roku Ukraina skierowała do Australii oficjalny wniosek o przekazanie wycofanych ze służby 45 wielozadaniowych śmigłowców MRH90 „Taipan”.
Jako przyczynę wycofania śmigłowców ze służby podano problemy z niezawodnością, w szczególności katastrofę jednej z tych maszyn podczas ćwiczeń. Ukraina podkreśliła jednak, że jej koncepcja bezpieczeństwa w warunkach wojny różni się nieco od koncepcji Australii.
Eksperci podali kilka powodów, dla których Australia kontynuowała utylizację pomimo próśb Ukrainy. Powody te mogą mieć podłoże prawne (problemy ostatecznego właściciela praw konstrukcyjnych) lub brak części zamiennych do obsługi tych śmigłowców.
Opr. TB, defence-ua.com
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!