Po dziesięciu miesiącach pełnej rosyjskiej inwazji na Ukrainę rosyjski Aerofłot oficjalnie potwierdził zatrzymanie swoich samolotów za granicą. Według Siergieja Aleksandrowskiego, dyrektora generalnego firmy, samoloty zostały zatrzymane w związku z sankcjami nałożonymi w związku z atakiem Rosji na Ukrainę – informuje rosyjskie wydanie RosBiznesKonsalting.
Według Aleksandrowskiego aresztowano 13 z 357 samolotów tej linii. Większość samolotów pasażerskich kraju agresora została zablokowana podczas prac konserwacyjnych lub lotów za granicę.
„Flota Aerofłotu ma teraz na liście 180 statków powietrznych, biorąc pod uwagę te zablokowane, a w użytku około 150” – powiedział Aleksandrowski.
Po raz pierwszy decyzję o ograniczeniu lotów podjęła Federalna Agencja Transportu Lotniczego Rosji jeszcze przed inwazją na Ukrainę na pełną skalę. Loty na wiele lotnisk w południowej Rosji zostały ograniczone od godziny 03:45 24 lutego 2022 roku czasu moskiewskiego.
Od początku wojny na Ukrainie Rosja regularnie ogranicza połączenia w komunikacji krajowej.
Po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji wojskowej na pełną skalę na Ukrainę 24 lutego 2022 r. Unia Europejska, Stany Zjednoczone i szereg innych krajów wprowadziły sankcje wobec Rosji, które mocno uderzyły w rosyjskie lotnictwo cywilne.
Unia Europejska zamknęła swoją przestrzeń powietrzną dla wszystkich rosyjskich linii lotniczych, a większość światowych przewoźników lotniczych przestała latać do Rosji. Ponadto Europa wstrzymała ważność świadectw zdatności do lotu statków powietrznych wszystkich linii lotniczych Federacji Rosyjskiej.
W pierwszym kwartale 2022 roku rosyjskie linie lotnicze poniosły rekordową na przestrzeni ostatnich ośmiu lat stratę, która wyniosła 61,1 mld rubli (około 1 mld dolarów).
28 marca 2022 r. upłynął termin zwrotu przez rosyjskie linie lotnicze ponad 400 wyleasingowanych samolotów o wartości prawie 10 mld dolarów. Rosja zastrzegła, że zarekwirowane samoloty nigdy nie opuszczą terytorium Rosji.
W czerwcu gazeta „The Washington Post” poinformowała, że rosyjskie linie lotnicze odmówiły zwrotu ponad 400 wydzierżawionych samolotów.
1 sierpnia pilotom samolotów w Federacji Rosyjskiej zezwolono na hamowanie silnikiem, aby oszczędzać klocki hamulcowe. Donoszono również, że rosyjskie linie lotnicze, w szczególności kontrolowany przez państwo Aerofłot, rozbierają samoloty, aby mieć części zamienne, których nie mogą już kupować za granicą z powodu zachodnich sankcji.
26 września 2022 roku okazało się, że rosyjskie linie lotnicze zostały wykluczone z najbardziej prestiżowego rankingu.
4 października 2022 roku największa firma leasingowa na świecie złożyła pozew w sprawie skradzionych przez Rosję samolotów.
Według stanu na 18 listopada 2022 roku około 50 samolotów Aerofłotu było nieużytkowanych, a połowa z nich została zdemontowana na części zamienne.
Opr. TB, www.rbc.ru
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!