W dzisiejszej naradzie i towarzyszącej jej konferencji prasowej wicepremiera Dmitrija Rogozina na temat najnowszych osiągnięć i planów rosyjskiego przemysłu lotniczego, w tym wojskowego Ił-114, uczestniczyli w Niżnym Nowgorodzie nie tylko wysocy urzędnicy państwowi…
Niespodziewanie, nie wiadomo skąd, pojawił się „puszysty szpieg”, którego natychmiast obfotografowali dziennikarze.
„To nie szpieg, a nasz bojowy towarzysz. We wszystkich zakładach lotniczych zatrudniamy specjalnie przeszkolone koty, żeby żadna amerykańska mysz się nie prześlizgnęła” – uspokajał żurnalistów zaintrygowanych przeniknięciem kota do pilnie strzeżonej sali Dmitrij Rogozin.
„Amerykańskie myszy” jednak się prześlizgnęły. I oto, co teraz powszechnie rozgłaszają (np. na łamach Wikipedii):
Zakłady Lotnicze Sokół, których strzegą „bojowe koty Rogozina”, to jedno z największych rosyjskich przedsiębiorstw przemysłu lotniczego i główny producent samolotów biura konstrukcyjnego MIg. Ich obecna produkcja to głównie myśliwiec szkolno-bojowy MiG-29UB, myśliwiec pokładowy MiG-29K, samolot szkolno-treningowy Jak-130 i lekki samolot pasażerski M-101T.
Z koleiz Ił-114, o którym miała być mowa podczas narady, sprawa ma się tak: jedyny latający obecnie w Rosji to eksperymentalna platforma Ił-114LL. Wystartował po raz pierwszy w kwietniu 2005 roku i od tego czasu służy w firmie Radar MMS z St.Petersburga do prób elementów systemu zadaniowego Kasatka dla morskich samolotów i śmigłowców patrolowych (Kasatka w różnych zestawach ma być założona na możliwych przyszłych wersjach patrolowych Ił-114).
Prostszy samolot Ił-114P jest przeznaczony do patrolowania wybrzeża, granicy morskiej i 200-milowej morskiej strefy ekonomicznej, a także do monitoringu ekologicznego. Zestaw wyposażenia nawigacyjnego i pilotażowego ma pozwolić automatycznie wyprowadzać samolot w zadany punkt, wykrywać oraz rejestrować obiekty nawodne, a także przekazywać te dane na ziemię i do innych samolotów oraz przyrządowo naprowadzać na wykryty obiekt okręty ochrony pogranicza. System Kastaka na Ił-114P ma tylko dwa sensory: stację radiolokacyjną umieszczoną w przodzie kadłuba oraz głowicę optoelektroniczną z termowizorem i kamerą telewizyjną umieszczoną pod średniopłatem. Na wysięgnikach pod kadłubem podwieszane są zasobniki: SPPU-687 z działkiem 30 mm oraz 150 nabojami oraz reflektorem poszukującym i głośnikami; pod skrzydłem zaś podwieszane są zasobniki z wyposażeniem ratowniczym. Kabina pasażerska została podzielona na dwie sekcje. Przednia mieści rozbitków lub rannych (w tym na noszach), ratowników lub 3 tony ładunku. W tylnej – umieszczono aparaturę systemu Kasatka, stanowiska dwóch operatorów systemu oraz pomieszczenie dla załogi rezerwowej.
Kolejna wersja, Ił-114MP to wielozadaniowy morski samolot patrolowy o znacznie szerszym zakresie zastosowania niż Ił-114P. Samolot jest przeznaczony do patrolowania bliskiej i średniej strefy morskiej, wykrywania i rozpoznawania i śledzenia w niej celów nawodnych i podwodnych, a także do ich niszczenia; może także stawiać miny. W związku z tym Ił-114MP zabiera znacznie bardziej rozbudowany wariant systemu Kasatka. Oprócz radaru i głowicy optoelektronicznej jest tam także system radiohydroakustyczny z pławami, magnetometr oraz stacja rozpoznania radiotechnicznego. Według oficjalnych informacji samolot może zwalczać: Okręty nawodne przeciwnika nie wchodząc w zasięg działania okrętowych środków przeciwlotniczych dzięki uzbrojeniu w samonaprowadzające się pociski przeciw okrętowe dalekiego zasięgu Ch-35 Uran. Waga samolotu wynosi około 30 ton, czyli jest znacznie cięższy od bazowej wersji (23,5 tony) oraz od Ił-114P (26 ton), co wymaga zmiany napędu. Ma otrzymać dwa silniki turbośmigłowe Al-20D serii 5 o mocy startowej po 5180 KM. Co prawda są to silniki ukraińskie, co obecnie jest sporym ograniczeniem z powodu braku odpowiedników na rosyjskim rynku. Iljuszyn ma na papierze całą plejadę wojskowych i cywilnych wersji Ił-114.
Inne projekty wojskowe to Ił-114PR do prowadzenia rozpoznania radiotechnicznego oraz Ił-114PRP , mogący dodatkowo stawiać zakłócenia elektroniczne.
W ofercie jest też samolot wsparcia ogniowego Ił-114T-OP. Ma powstać też wersja przerobionego Ił-114T z mocnym uzbrojeniem artyleryjskim: armatą 2S23 Nona kalibru 120 mm w wieżyczce pod kadłubem i armatą 2A42 kalibru 30 mm w wieżyczce pod tylną częścią kadłuba. Armaty poruszają się po 90° na boki oraz do dołu; obsługiwane przez 4 operatorów. Samolot ma działać na wysokości 3500–4000 m, powyżej praktycznego pułapu rażenia przenośnych przeciwlotniczych zestawów rakietowych, i razić umocnione punkty, technikę bojową i siłę żywą przeciwnika.
W planach jest cywilny samolot Ił-114ORR do kontrolowania dużych skupisk ryb na oceanie, głównie łososia w rejonie Kamczatki i Wysp Kurylskich. Samolotem fotogrametrycznym ma być Ił-114FK, który miałby zastąpić obecnie używane do tego celu An-30.
Kresy24.pl
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!