Departament Obrony USA odnotowuje ogromny wzrost sprzedaży sprzętu wojskowego w następstwie zakrojonej na szeroką skalę inwazji Rosji na Ukrainę, podał departament, cytując dyrektora Agencji Współpracy w zakresie Bezpieczeństwa Obronnego Jamesa Hurscha.
Według niego w zeszłym roku Departament Obrony USA ustanowił rekord sprzedaży sprzętu wojskowego, szczególnie dla partnerów i sojuszników europejskich. Zaznacza się, że łącznie w 2023 roku Stany Zjednoczone poprzez system sprzedaży produktów wojskowych za granicę, w tym pomoc grantową, zarobiły ponad 80 mld dolarów – 62,25 mld dolarów ze sprzedaży broni finansowanej przez sojuszników USA i kraje partnerskie oraz 3,97 mld dolarów z programu wojskowego finansowania zagranicznego Title 22.
„Dodatkowe 14,68 miliarda dolarów przeznaczono na Inicjatywę Pomocy Bezpieczeństwa Ukrainy i programy budowania potencjału partnerów prowadzone przez Departament Obrony, a także na programy w ramach ustawy o pomocy zagranicznej” – czytamy w oświadczeniu Pentagonu.
Przypomnijmy, że niedawno prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski podkreślił, że w większości przypadków 75–80% środków, które Stany Zjednoczone przeznaczają na pomoc wojskową dla Ukrainy, pozostaje w USA.
Hursch dodał, że zarówno w latach podatkowych 2022-2023 znaczna część sprzedaży trafiła do sojuszników z NATO: „To ogromny wzrost. Pokazuje to zwiększone inwestycje, których codziennie dokonują nasi sojusznicy w Europie, a ta historia może nie jest tak szeroko nagłośniona, jak chcielibyśmy”.
Podkreślił, że „znacznymi nabywcami” amerykańskiego sprzętu wojskowego są kraje europejskie, w tym Szwecja, Polska i Holandia.
Na przykład Polska, powiedział, jest szczególnie aktywna we wzmacnianiu swojej obronności poprzez zagraniczne zakupy wojskowe.
„Zagraniczna sprzedaż sprzętu wojskowego do Polski w roku finansowym 2023 obejmowała śmigłowce AH-64E „Apache”, artyleryjskie systemy rakietowe wysokiej mobilności (HIMARS), zintegrowane systemy dowodzenia obroną powietrzną i przeciwrakietową oraz czołgi M1A1 „Abrams”” – wyjaśnił.
Przypomnijmy, że „Financial Times” doszedł do wniosku, że udana produkcja transgraniczna i zasada jednej firmy na przykładzie MBDA (Matra BAE Dynamics Aerospatiale) – producenta rakiet Storm Shadow/Scalp – są dziś postrzegane jako model współpracy w przemyśle obronnym, którą Europa pragnie wzmacniać kompleks wojskowo-przemysłowy wobec wojny na Ukrainie.
Opr. TB, www.defense.gov
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!