Od roku opinia publiczna obserwuje starania Ukrainy o pozyskanie od państw NATO amerykańskich samolotów myśliwskich F-16, które pomogłyby zniwelować przewagę w powietrzu armii rosyjskiej, utrudniającą trwającą kontrofensywę. W zeszłym miesiącu okazało się jednak, iż Ukraina zabiega o wzmocnienie swoich Sił Powietrznych także poza Sojuszem Północnoatlantyckim – w Australii!
Na początku czerwca br. w Internecie pojawiły się pierwsze informacje o negocjacjach w sprawie pozyskania przez Ukrainę od australijskich Sił Powietrznych (Royal Australian Air Force) myśliwców F/A-18 „Hornet” (ang. szerszeń). Dwa tygodnie później ambasador Ukrainy w Australii Wasyl Miroszniczenko potwierdził, że podjęto rozmowy w sprawie zakupu 41 samolotów F/A-18 „Hornet”, które zostały wycofane ze służby w australijskiej armii w roku 2021.
Amerykański myśliwiec wielozadaniowy McDonnell Douglas F/A-18 „Hornet” jest dwusilnikowym średniopłatem zdolny do działań w każdych warunkach atmosferycznych; wersje F/A-18A i F/A-18C są jednomiejscowe, a B i D dwumiejscowe.
F/A-18 W chwili obecnej starsza wersja B jest wykorzystywana głównie do szkolenia pilotów, a nowsza – D – również do szkolenia pilotów, lecz jest także głównym samolotem bojowym US Marine Corps w misjach typu rozpoznanie, kontrola przestrzeni powietrznej i atak na cele naziemne.
W wersjach C i D, dostarczanych od roku 1989, wprowadzono cały szereg modernizacji, między innymi możliwość przenoszenia nowych typów rakiet, nowy radar, urządzenia walki radioelektronicznej i mocniejsze silniki, oraz zwiększono możliwości samolotu w zakresie działań nocnych.
Najnowsze modele, jednomiejscowy F/A-18E i dwumiejscowa odmiana F/A-18F, są praktycznie nowymi samolotami, o zwiększonej długości kadłuba oraz powierzchni i rozpiętości skrzydeł, mocniejszych silnikach General Electric F414 (zamiast F404) i unowocześnionej awionice.
Australijskie F/A-18 „Hornet” mogą przenosić zarówno starsze, jak i nowsze pociski rakietowe, w tym AIM-120 AMRAAM, AIM-132 ASRAAM, AIM-7 „Sparrow”, a także bomby „Paveway” i JDAM-ER czy pociski przeciwokrętowe „Harpoon”.
F/A-18 Hornet jest używany oprócz marynarki amerykańskiej (US Navy) i amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps), właśnie przez Australię, ale także Kuwejt, Szwajcarię, Finlandię, Malezję, Kanadę i Hiszpanię.
Jak udało się jednak ustalić dziennikarzom dziennika „The Australian Financial Review” z 41 samolotów „Hornet” w służbie Royal Australian Air Force tylko 14 sztuk nadaje się do ewentualnego zakupu przez Ukrainę – 11 jednomiejscowych oraz 3 dwumiejscowe. Chodzi o stan techniczny maszyn, który tylko w przypadku wspomnianych 14 egzemplarzy jest zaledwie „zadowalający”. Mają one „wylatane” po 3 tysiące godzin, a więc są w połowie swojej „żywotności” i mogą służyć w linii jeszcze maksymalnie dwa lata. Kolejnym problemem jest jednak kompletny brak części zamiennych do tych samolotów w australijskich magazynach.
Reszta australijskich „Hornetów” nadaje się praktycznie na złom…
RES na podst. „The Australian Financial Review”; Defence24
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!