Rosyjski koncern produkujący aluminium Tatprof w swych zakładach w Nabierieżnyje Czełny/Jar Çallı, od 1982 do 1988 Breżniew wprowadził akcję pod nazwą „Maraton kobiecości” («Марафон женственности»). Kobiety mogą otrzymać dodatkowe wynagrodzenie, jeśli pojawią się w pracy w spódnicy lub sukience. Akcja „pomoże zespołowi, składającemu się w 70 proc. z mężczyzn, rozjaśnić codzienną pracę, przełączyć się i «odetchnąć»”. To świetny sposób na zintegrowanie pracowników – tłumaczy rzeczniczka firmy.
Kobiety, które do pracy założą do pracy sukienkę lub spódnicę „nie dłuższą niż pięć centymetrów za kolano”, otrzymają 100 rubli dziennie jako dodatek do swojego wynagrodzenia. Aby otrzymać nagrodę, pracownice muszą sfotografować lub sfilmować się w swoim kobiecym stroju. Akcja trwa od 27 maja do 30 czerwca i obejmuje 149 pracownic wszystkich działów aluminiowego koncernu.
Każda kobieta przychodząca przez cały czerwiec na teren zakładu – czy to pracownica biurowa, czy pracownica produkcji – przechodząc przez punkt kontrolny, zrobi sobie zdjęcia w spódnicy lub sukience będzie tym samym uczestniczyła w konkursie. Jednocześnie długość spódnicy musi być zgodna z normami określonymi w kodeksie korporacyjnym – nie więcej niż 5 cm od kolana. W tym przypadku pracownica może ozdobić ciemny makijaż i włosy nie rozpuszczone. Zdjęcia muszą być wysyłane za pośrednictwem wewnętrznego kanału komunikacyjnego. A za każde takie zdjęcie każda uczestniczka maratonu otrzyma nagrodę – 100 rubli za jeden dzień noszenia spódnicy lub sukienki. Ponadto pod koniec miesiąca zostanie wybrana jedna pracownica, która stanie się punktem odniesienia pod względem ubioru i tradycyjnych kanonów kobiecego piękna. Otrzyma poważniejszą nagrodę.
Tatprof rozpoczął kontrowersyjną akcję w firmie o nazwie „maraton kobiecości”, która promuje nieco „układ domostrojewski” (nawiązujący do XVI-wiecznego zabytku literatury staroruskiej Domostroj, zawierającego zbiór codziennych zasad i instrukcji obyczajowo-prawnych, które wymagały niekwestionowanego posłuszeństwa wobec głowy rodziny czyli męża, jak też cara oraz prawosławia).
Według specjalistki działu kultury korporacyjnej i komunikacji wewnętrznej, Anastasia Kiriłłowa, powiedziała, że kierownictwo i pracownicy firmy są zaniepokojeni faktem, że role kobiet i mężczyzn we współczesnym społeczeństwie są mieszane, a czasami zastępowane, co generalnie negatywnie wpływa na przyszłe pokolenia. Pierwotna inicjatywa tej akcji należy do prezesa zarządu spółki, Sergieja Gennadewicza Raczkowa. „Jest bardzo zaniepokojony tym problemem – mieszaniem ról płciowych. I naprawdę chce zachować kobiece zasady w każdej pracownicy firmy – aby dziewczęta nie nosiły męskich fryzur, nie ubierały się w spodnie, zajęły się rękodziełem i wkładały całe swoje ciepło w wychowywanie ”.
Dalsze wyjaśnienia Kiriłłowa brzmią podobnie abstrakcyjnie,: „Dlatego Tatprof postanowił pomóc w zachowaniu tradycyjnego rozumienia tego, jak kobieta powinna wyglądać, jak się zachowywać i jaki jest jej główny cel. Pierwszym krokiem do zrozumienia kobiecej roli i ujawnienia potencjału kobiet była realizacja inicjatywy zakładania spódnic i sukienek, którą postanowiono stymulować finansowo”. Przedstawicielka firmy poinformowała, że pracownice nie traktują tego jako seksizmu i 60 z nich już przyłączyło się do akcji. „Chcieliśmy rozweselić nasze dni w pracy – powiedziała Kiriłłowa – Wiele kobiet automatycznie zakłada spodnie do pracy, dlatego mamy nadzieję, że nasza kampania podniesie świadomość naszych pań, pozwalając im poczuć swoją kobiecość i urok, kiedy dokonują wyboru noszenia spódnicy lub sukienki.
Działania Tatprof spotkały się jednak z krytyką. Internauci komentując propozycję firmy pisali, że „to okropne traktowanie kobiet” oraz że „lata 50. [XX w.] mają się w Rosji dobrze”. Ciekawe były opinie zebrane przez .
Aleksandr Zotow – zastępca głównego lekarza sieci klinicznej Tanar, były główny pediatra w Nabierieżnych Czełnach powiedział: „Brawo zuchy, walka ze spodniami jest bardzo fajna! Uczono mnie seksuologii, która wyjaśnia, czym jest mężczyzna i czym jest kobieta. Kiedy kobieta zasiada za kierownicą, narusza swoją funkcję płciową. Traktorzysta, kierowca, maszynista pociągów – to życie mężczyzny. Czasy się zmieniły, teraz mężczyźni stali się bardziej kobiecy, a kobiety bardziej męskie. Kobieta zakłada spodnie – zmienia się jej poruszanie i nie tylko. Mówi „komfortowo”, ale to wyjaśnienie dotyczy osób nie umiejących myśleć. Ona staje się „nie bardzo kobietą”. Kobieta za kierownicą to siedzący tryb życia”.
Zupełnie odmienny stosunek do tego wyraziły kobiety. Irina Izotowa, organizatorka „FemFest” w Moskwie była oburzona: „Jeśli chodzi o mnie, to jest szalona inicjatywa i nie rozumiem, dlaczego została stworzona. Jest dla mnie zupełnie niezrozumiałe, jakie cele realizuje ta firma, ponieważ jest bardzo głupie, aby zredukować pojęcie kobiecości do określonej formy. Ponieważ z jednej strony formy te często się zmieniają. Z drugiej strony standardy kobiecości często ograniczają same kobiety, domagając się pewnych standardów zachowania, z wyglądu. A ludzka wolność wiąże się ze swobodnym wyrażaniem siebie, w tym wizualnie. Nic dziwnego, że kobiety zaczęły nosić spodnie w XX wieku. Dlatego wydaje mi się, że ta inicjatywa jest trochę głupia i przestarzała”.
Modelka Anna Raczkowa zaakcentowała inną kwestię: „Człowiek akceptuje pewne warunki pracodawcy lub go nie akceptuje. Ale to nie zmotywowałoby mnie. Każda osoba ma wewnętrzne odczucie i wie, czy jest gotowa coś nałożyć, czy nie. W każdym razie, jeśli pracujesz w firmie, a zwłaszcza jeśli jesteś na jakieś stanowisku, powiedziałabym, że styl korporacyjny powinien być na najwyższych stanowiskach.
Tatprof jest wiodącym przedsiębiorstwem w imperium deputowanego Rady Państowowej Republiki Tatarstanu, Raczkowa. Firma jest dobrze znana w całej Rosji, była głównym dostawcą aluminium dla obiektów olimpijskich w Soczi, Uniwersjady w Kazaniu, czy Pucharu Konfederacji w piłce nożnej Moskwa 2017. Raczkow starszy z ludźmi o podobnych poglądach założył w 1989 r. fabrykę w Nabierieżnych Czełnach, Systemy aluminowe Tatprof znalazł się w 2005 roku na liście „100 najlepszych towarów Rosji”. Firma realizował jedną piątą zamówień rosyjskiego rynku profili aluminiowych – osiągając prestiżowe zamówienia profili okiennych dla rosyjskiej Dumy Państwowej. Pod koniec 2017 r. Tatprof wykazał przychody w wysokości 5,4 mld rubli i zysk netto w wysokości 67,2 mln rubli. Obecnie dyrektorem generalnym firmy jest syn Raczkowa – Siergiej Jr (Siergiej Siergiejewicz), gdy Raczkow Sr. (Siergiej Giennadiewicz) jest przewodniczącym rady dyrektorów spółki. Firma w ramach trwających akcji dla pracowników ma zamiar przeprowadzić także inne wydarzenia, jak np. konkurs w szybkim robieniu pierogów. Szefostwo nie zapomniało również o męskiej części personelu. Mężczyźni będą mogli wystartować w konkursie podciągania się na drążku.
Rosja jest jednym z krajów, które nadal nie posiadają specjalnych przepisów dotyczących przemocy domowej. Parlament przyjął kontrowersyjne poprawki legislacyjne w lutym 2017 r., które depenalizowały pierwsze wykroczenia związane z wnioskami członków rodziny – oznaczając zmniejszenie możliwości kary dla sprawców i umieszczenie ofiar w jeszcze większym niebezpieczeństwie. Przemoc domowa jest ogromnym problemem w kraju, a oficjalne badania sugerują, że co najmniej jedna na pięć kobiet w Rosji doświadcza przemocy fizycznej z rąk męża lub partnera. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych kraju mówi, że przemoc domowa doprowadziła do śmierci 14.000 kobiet rocznie – czyli co 40 minut.
FeKo
© business-gazeta.ru, 360tv.ru, tatprof.ru
Foto: Twitter OWTA
1 komentarz
heh
3 czerwca 2019 o 08:15Nooo skoro przychodzenie do pracy ma poprawic atmosfere w pracy to super. Ciekawe jak beda sie czuly panie ktore podziwiac beda „wyglodniali” mezczyzni. W sumie moga pojsc o ktok dalej i zrobic konkurs „bielizna kobieca” jeszcze bardziej zintegruje to zaloge.