Sankcje zagrażają nie tylko komfortowi rosyjskich pasażerów, ale także bezpieczeństwu lotów wewnątrz Rosji. Poinformowała o tym Służba Wywiadu Zagranicznego Ukrainy.
Jednym z największych problemów rosyjskiego lotnictwa jest rosnący udział kosztów lotniskowych – na niektórych trasach sięga on już 30% cen biletów. Aby je pokryć, rosyjskie linie lotnicze wprowadzają dodatkową „opłatę infrastrukturalną”, którą ostatecznie ponoszą pasażerowie.
„Aerofłot” otwarcie przyznaje, że nie da się przerzucić wszystkich kosztów na linie lotnicze, a alternatywne źródła dochodu są niedostępne.
Warto zauważyć, że tylko w pierwszej połowie roku średnie ceny biletów „Aerofłotu” wzrosły o 6%. Eksperci uważają, że to dopiero pierwszy etap podwyżki cen i że ceny biletów wzrosną jeszcze bardziej.
Ukraińska Służba Wywiadu Zagranicznego zauważa, że pomimo zapewnień Rosjan o „nieskuteczności” sankcji, rosyjski przemysł lotniczy wyraźnie odczuwa ich skutki. Ograniczony dostęp do nowych samolotów, części zamiennych i konserwacji już doprowadził do wzrostu liczby awarii i wypadków.
W Rosji rośnie liczba incydentów lotniczych z ofiarami śmiertelnymi. Według samych Rosjan liczba wypadków lotniczych w ubiegłym roku wzrosła do 17, w porównaniu z ośmioma w 2023 roku, a liczba ofiar śmiertelnych wzrosła do 37, w porównaniu z 12.
Według prognoz Służby Wywiadu Zagranicznego Ukrainy, do 2030 roku Rosja straci prawie połowę swojej floty samolotów cywilnych. Oczekuje się, że zostanie usuniętych ponad 100 samolotów produkcji zagranicznej, a także 230 samolotów z czasów ZSRR w wieku 40–60 lat.
Opr. TB, szru.gov.ua











Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!