Deputowani do Parlamentu Europejskiego poparli przedłużenie i aktualizację umowy zawartej w czerwcu 2022 r. między Ukrainą a Unią Europejską w sprawie liberalizacji przewozu drogowego towarów. Za odpowiednią decyzją głosowało 488 deputowanych. Poinformował o tym Parlament Europejski na swojej stronie internetowej.
Decyzja ta potwierdza, że ukraińscy przewoźnicy spełniający kryteria określone w dokumencie nie będą potrzebować specjalnych zezwoleń do końca 2025 r. Należy zauważyć, że umowa wygasła w czerwcu ub. r., ale jej stosowanie zostało tymczasowo przedłużone do czasu, aż członkowie Parlamentu Europejskiego i Rada UE oficjalnie poprą jej przedłużenie do końca 2025 r.
Parlament Europejski wprowadził szereg zmian do umowy. W szczególności kierowcy są zobowiązani do posiadania przy sobie dokumentów, które pozwalają im na wykonywanie transportu międzynarodowego. Muszą również mieć naklejkę na przedniej szybie potwierdzającą, że usługi transportu drogowego są objęte umową. „Klauzula ochronna pozwala na zawieszenie umowy na określonym obszarze geograficznym w przypadku znacznego zakłócenia lokalnego rynku transportu drogowego” — czytamy w oświadczeniu.
Umowa o liberalizacji przewozu towarów drogą lądową między Ukrainą a UE, lepiej znana jako „transportowy ruch bezwizowy”, wygasła w 2024 r., ale została tymczasowo przedłużona do końca 2025 r. Po uzyskaniu poparcia deputowanych do Parlamentu Europejskiego musi zostać ostatecznie zatwierdzona przez Radę Europejską.
Według wicepremiera ds. odbudowy i ministra ds. rozwoju wspólnot i terytoriów Ołeksija Kułeby, dzięki „transportowemu ruchowi bezwizowemu” eksport drogowy do Unii Europejskiej wzrósł o 42%, a import drogowy na Ukrainę o 37%.
Ukraina i UE negocjują również zaktualizowaną umowę handlową, która zastąpi „handlowy ruch bezwizowy”.
Opr. TB, europarl.europa.eu
Dodaj komentarz
Uwaga! Nie będą publikowane komentarze zawierające treści obraźliwe, niecenzuralne, nawołujące do przemocy czy podżegające do nienawiści!