Przyczyna problemów Orlenu na Litwie: szef litewskich kolei – potężnym partnerem Rosjan

13 grudnia 2016

litewskie-koleje-panstwowe

Bliskie relacje litewskich polityków z państwową spółką Lietuvos Geležinkeliai doprowadziły do ponadstandardowego wzmocnienia pozycji jej prezesa. Afera, którą nagłaśniają obecnie tamtejsze media, może tłumaczyć dodatkowe, w tym pozafinansowe, motywacje przewoźnika.

Według portalu 15.min Litewskie Państwowe działając przez swoją spółkę zależną VLRD, umożliwiły przepływ milionów euro do struktur rosyjskiego Transmashholdingu. Fakt ten starano się ukryć w dokumentacji finansowej, ponieważ cały proceder odbywał się z pominięciem obowiązującego prawa przetargowego.






Transmashholding to największy producent lokomotyw w Rosji. Jej właściciele, Iskander Machmudow i Andrej Bokarew, są zaliczani do grona najbogatszych ludzi na świecie. Firma nawiązała stosunki z Lietuvos Geležinkeliai przez działające na Litwie przedstawicielstwo – spółkę TMHB (według 15.min główny udziałowiec TMHB, Express Logistics Ltd, zarejestrowana jest na uchodzącej za raj podatkowy wyspie Nevis na Morzu Karaibskim. Pomimo tego, powiązania z Transmashholdingiem są w jej przypadku możliwe do wykazania).

Tyle piszą o sprawie litewskie media. Jeśli przyjrzeć się jej dokładniej to może ona tłumaczyć dlaczego Lietuvos Geležinkeliai nie było zainteresowane kompromisem z PKN Orlen (działająca na Litwie spółka Orlen Lietuva jest jednym z największych pracodawców i płatników podatków w kraju), z którym stoczyli w 2006 r. swoistego rodzaju bitwę o Możejki, stosując przy tym  najróżniejsze sposoby, w tym odcięcie doprowadzającego do nich ropę rurociągu (koncerny rosyjskie przegrały rywalizację z Orlen i to właśnie płocki koncern przejął ostatecznie rafinerię).






Teraz okazuje się, że kooperacja litewsko-rosyjska na przestrzeni ostatnich lat była dużo szersza aniżeli wydaje się na pierwszy rzut oka i nie dotyczy jedynie Litewskich Kolei Państwowych i Transmashholdingu – pisze Piotr Maciążek – a Rosjanie uwikłali dużą część firm z Litwy w nielegalne transakcje i dziś mogą za pomocą wiedzy o ich charakterze wpływać na działania tych podmiotów. (WIĘCEJ)

Kresy24.pl/defence24

Podziel się tym z innymi. Udostępnij na:

Komentarze nawołujące do przemocy, zawierające zniesławienia, wulgaryzmy, groźby karalne lub spam będą usuwane. Również wpisy osób podających nieprawdziwy email.

8 odpowiedzi Przyczyna problemów Orlenu na Litwie: szef litewskich kolei – potężnym partnerem Rosjan

  1. tagore Odpowiedz

    13 grudnia 2016 w 22:35

    Nic nowego, na Orlenie pasożytuje niejeden litewski polityk.

    • AntyPutlerowiec Odpowiedz

      14 grudnia 2016 w 01:53

      A na nim ruskie bydło.
      http://reporters.pl/3257/wielcy-rosjanie-o-swojej-ojczyznie-z-przerazeniem-mysle-kogo-urodzi-to-pijane-krwawe-bydlo-foto/

  2. basia Odpowiedz

    14 grudnia 2016 w 20:17

    Spakować maszyny i wywieźć do łotewskiej Lipawy. Z Łotyszami da się dogadać i na pewno nawet jakąś ulgę podatkową by dali. A szaulisy niech się kiszą we własnym sosie.

    • mariusz Odpowiedz

      17 grudnia 2016 w 09:17

      Skrajny debilizm!

    • tagore Odpowiedz

      18 grudnia 2016 w 10:50

      Lokalizacja w łotewskim porcie była by dla rafinerii bardzo korzystna.
      Pożyjemy zobaczymy ,czy Litwini wypłacą odszkodowanie dla Orlenu. Bo to właśnie ta sprawa może spowodować opisany przez Pana ruch w razie oporu litewskich władz.

  3. tagore Odpowiedz

    16 grudnia 2016 w 18:23

    Kierownictwo litewskich kolei zostało zwolnione, zobaczymy co dalej.

  4. jan K. Odpowiedz

    19 grudnia 2016 w 12:06

    Jeżeli się chwilę zastanowić nad całokształtem sytuacji z Litwą, to dochodzi się do jednego smutnego wniosku. Wystarczy sobie odpowiedzieć na dwa pytania i znać jedną żelazną zasadę. 1. Kto korzysta na robieniu przez władze Litwy tych wszystkich problemów z mniejszością polską czy Orlenem ? 2. Gdzie była szkolona praktycznie cała „elita” polityczna Litwy ? Do tego dodajemy wszystkim znane „byłych KG-bistów nie bywajet” i mamy rozwiązanie.

  5. ttt Odpowiedz

    21 grudnia 2016 w 12:37

    Ciekawe czy nasz wywiad podsunął tym litewskim dziennikarzom materiały na ten temat, jeśli tak to świetna robota.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *